Waarom 2017-12-18T14:13:14+00:00

Waarom?

De cijfers zijn hallucinant. Samen tellen we door files in Vlaanderen meer dan een half miljoen verliesuren op een gemiddelde werkdag, meer dan 750.000 met Brussel en Wallonië erbij.
150 à 200 km file zijn legio, met pieken naar 350. Rond de grote centra staan we tot 13% van de reistijd stil. Een gewone filedag kost de economie zo’n 600.000, een drukke tot 3.000.000 euro. Het fenomeen is gekend én stijgend.

Er is maar één oplossing voor de files: minder auto’s op de weg. 

Hoe doe je dit?

Telewerken, ander vervoer nemen, dichter bij huis gaan werken, rekeningrijden, …  hebben nog te weinig effect. Eén voor de hand liggende oplossing bleef tot nu toe echter buiten beeld.
In de spits zit in elke auto gemiddeld 1,1 persoon. Als we de bezettingsgraad van 1,1 naar 1,8 brengen zijn op heel veel plaatsen de files opgelost. ​

Ik wil de transitie in mobiliteit mee vorm geven

​Enkele voordelen nog eens op een rijtje :

Voor de mens

  • Je raakt vlot ter plaatse en weet wanneer je aankomt

  • Verdwenen filetijd kan je nuttig/aangenaam besteden

  • ​Je bespaart op je autokosten

  • Voor je dienst krijg je ook iets terug

  • Levert mogelijks interessante, wellicht leuke contacten op

Voor bedrijven

  • Geen congestie meer rond je bedrijf

  • De verliesuren kosten een bom geld: auto 10,5 euro per uur, vrachtwagen 36 euro per uur

  • Je mensen komen fris aan op het werk

  • Het helpt om green mobility doelstellingen te halen

Voor de maatschappij

  • 750.000 verliesuren die we beter kunnen besteden

  • Minder stress en een betere mentale gezondheid

  • We maken ruimte in de steden, minder parkeerdruk

  • Bijdrage aan klimaatdoelstellingen van de overheid